Toksyna botulinowa

Toksyna botulinowa (inna nazwa botulinotoksyna, botulina, jad kiełbasiany), to substancja wytwarzana przez bakterie Clostridium botullinum. Od wielu lat stosowana jako lek w okulistyce w leczeniu zeza, w neurologii do leczenia spastyczności (nadmiernego napięcia mięśni), migreny oraz w chirurgii szczękowo-twarzowej do leczenia bruksizmu (zbyt duże napięcie mięśni żwaczy). Dużą popularnością cieszy się w zabiegach medycyny estetycznej do poprawy wyglądu twarzy, leczenia nadpotliwości. Obecnie zabieg toksyną botulinową należy do najczęściej wykonywanych procedur medycyny estetycznej na świecie.

Toksyna botulinowa działa na płytkę nerwowo-mięśniową. Powoduje zablokowanie wydzielania acetylocholiny (neuroprzekaźnika), w wyniku czego dochodzi do zablokowania przewodzenia impulsów nerwowych, a przez to zahamowanie skurczu mięśni mimicznych. Sama substancja jest nietrwałą i szybko się utylizuje (rozkłada), natomiast rozluźniający efekt działania na mięśnie utrzymuje się indywidualnie (średnio do około 4 miesięcy).

DO JAKICH CELÓW STOSOWANA JEST TOKSYNA BOTULINOWA

Toksyna stosowana zgodnie z rejestracją wykorzystywana jest w medycynie estetycznej do leczenia zmarszczek mimicznych czoła. Poza rejestracją (off-label) udokumentowane jest również działanie na zmarszczki mimiczne wokół oczu (kurze łapki), zmarszczki poprzeczne na szyi (linie Wenus), nadmierne napięcie mięśni na szyi, nadpotliwość rąk, pach i stóp. Stosowana jest również w połączeniu z mezoterapią ("mezobotoks" lub "babybotoks").

PRZECIWWSKAZANIA DO STOSOWANIA BOTULINY

Toksyny botulinowej nie stosujemy u kobiet ciężarnych, karmiących oraz u osób z chorobami neurologicznymi, autoimmunologicznymi, aktywną chorobą nowotworową.

JAK PRZEBIEGA ZABIEG

Przed zabiegiem lekarz zbiera wywiad medyczny, omawia cel zabiegu, możliwe powikłania, wykonuje obowiązkowe kontrolne zdjęcia leczonego obszaru ciała; dobiera odpowiedni preparat i dawkę toksyny botulinowej. Przed zabiegiem skóra jest dezynfekowana, każdy zabieg iniekcyjny wymaga sterylności. Następnie, sterylną, cienką igłą, domięśniowo podawana jest toksyna. Zabieg nie wymaga znieczulenia. Bezpośrednio po zabiegu należy chronić miejsca wkłucia przed zabrudzeniem i nie zaleca się leżenia orać ćwiczeń fizycznych przez około 4 godziny.

ILE TRWA GOJENIE I KIEDY WIDAĆ EFEKT ZABIEGU

Miejsca nakłucia skóry goją się 1-2 dni. W związku z nakłuciem, na skórze może pojawić się siniak, który samoistnie wchłania sie w ciągu kilku dni. Efekt rozluźnienia mieśni mimicznych zaczyna się dopiero 2-3 dni po podaniu toksyny, narasta do około 2 tygodni i utrzymuje się do 2-4 miesięcy. W pierwszych 2 tygodniach bezpośrednio po podaniu toksyny nie wolno powtarzać zabiegu i dodawać preparatu. W przypadku, gdyby efekt zabiegu był zbyt słaby lub wystąpiła niewielka asymetria rozluźnienia mięśni mimicznych, toksynę można ponownie podać dopiero po upływie 2 tygodni. Dodanie leku zbyt wcześnie może w sposób nieprzewidywalny i zbyt mocny zablokować ostrzykiwane mięśnie i dać zły efekt estetyczny.

JAKIE MOGĄ BYĆ POWIKŁANIA PO BOTULINIE

Po podaniu toksyny botulinowej może dojść do powikłań nadmiernego zablokowania mimiki lub w niewłaściwej lokalizacji. Po zabiegu w okolicy czoła może wystąpić przejściwe obniżenie łuku brwiowego i opadnięcie powieki górnej. Po zabiegu w okolicy kurzych łapek może wystąpić nasilenie obrzęku powieki dolnej. Brak oczekiwanego efektu nie jest powikłaniem zabiegu.

CZY ZABIEG TRZEBA POWTÓRZYĆ

Dla utrzymania rozluźnienia mięśni mimicznych i w celu zapobiegania pogłębianiu się zmarszczek mimicznych, toksynę botulinową można podawać co 6 miesiecy (ze względu na bezpieczeństwo bezpieczeństwa nie zaleca się częstszych iniekcji). Po zaprzestaniu działania blokującego toksyny, mięśnie mimiczne powoli powracają do swojej normalnej kurczliwości. Zabieg z toksyną botulinową nie uzależnia, nie powoduje zaniku mięśni ani utrwalonych zmian w wyglądzie twarzy.