WCIĄGNIĘTE BRODAWI SUTKOWE

Wrodzone wciągnięcie brodawki sutkowej może występować jedno lub obustronnie, może być utrwalone lub występować w zależności od reaktywności brodawek, które zwykle wciągnięte, pod wpływem zmiany temperatury lub drażnienia uwypuklają się. Wciągnięcie brodawki, które nigdy wcześniej nie występowało musi być pilnie skonsultowane z chirurgiem onkologiem, gdyż taki objaw może świadczyć o rozwijającej się chorobie nowotworowej.

W JAKIM ZNIECZULENIU MOŻNA ZROBIĆ KOREKTĘ WCIĄGNIĘTYCH BRODAWEK

Operację wpuklonej brodawki najczęściej wykonuję w znieczuleniu miejscowym. Proszę również, aby dla zminieszenia dolegliwości, około 2 godziny przed zabiegiem pacjentka przykleiła na brodawki plaster znieczulający.

JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO PLASTYKI BRODAWEK

Najważniejsze przed zabiegiem są badania obrazowe: usg piersi i u kobiet po 40. roku życia mammografia. Nie powinno się wykonywać zabiegów, które mają charakter głównie estetyczny, bez potwierdzenia, że piersi są zdrowe. Dodatkowo przed zabiegiem zlecam badania krwi.

JAK PRZEBIEGA GOJENIE I ILE TRWA REKONWALESCENCJA PO ZABIEGU

Po zabiegu uwypuklenia brodawek gojenie trwa około 10 dni. Okolica operowana może być bolesna, wymaga leczenia niesteroidowymi lekami przeciwbólowymi. W trakcie około 4-6 tygodni po zabiegu brodawki należy chronić przed urazem, nie wolno ich uciskać, zakazane są również kąpiele w basenie, korzystanie z sauny.

JAK PIELĘGNOWAĆ BLIZNY

Blizna po plastyce wklęsłem brodawki sutkowej jest bardzo mała (ma około 3mm) i po zagojeniu się jest zwykle mało widoczna. Nie wolno jej przez 6 miesięcy po zabiegu opalać.

JAKIE MOGĄ BYĆ POWIKŁANIA PO PLASTYCE BRODAWEK

Każda ingerencja chirurgiczna może wiązać się z ryzykiem wystąpienia komplikacji. Po plastyce brodawek może dojść do niedokrwienia brodawki. Jest to rzadkie, ale bardzo groźne powikłanie. Jeśli pacjentka odczuwa bardzo silny ból po zabiegu, a dodatkowo skóra na brodawce zmienia zabawienie (może być blada, sina) są to niepokojące objawy wymagające pilnej konsultacji z chirurgiem. Ponadto po zabiegu może dojść do zaburzeń czucia skórnego, które zwykle cofa się w ciągu kilku tygodni. Do zakażenia rany dochodzi zwykle na skutek nieprzestrzegania odpowiedniej higieny.

CZY ZABIEG DAJE EFEKT NA ZAWSZE?

W większości przypadków efekt zabiegu jest trwały. Bardzo rzako zdarzają się przypadki, gdy po rozpuszczeniu nici wewnętrznych (rozpuszczają ok. 2-3 miesiące), po zabiegu dochodzi do spłaszczenia się brodawki.