Plastyka powiek

Opadanie powiek górnych i przepukliny tłuszczowe powiek górnych i dolnych to częsty problem, narastający wraz z wiekiem, zaburzający pole widzenia i pogarszający wygląd twarzy. Opadanie powiek może być również wrodzone lub powstać w przebiegu choroby neurologicznej lub po urazie. W większości przypadków możliwa jest korekta chirurgiczna zarówno powiek górnych, jak i powiek dolnych.

Opadające powieki górne i worki pod oczami to bardzo częsty i widoczny objaw starzenia się twarzy. Czasem wynika z anatomii i uwarunkowań genetycznych. Ciężkie powieki powodują, że twarz wygląda na zmęczoną. Nadmiar wiotkiej skóry na powiekach górnych zaburza pole widzenia i uniemożliwia kobietom zrobienie makijażu. Wiotkie powieki dolne z widocznymi przepuklinami, wraz z towarzyszącymi zaburzeniami krążenia limfatycznego w tym rejonie twarzy, nasilają obrzęki i dodatkowo rozciągają zwiotczałą skórę.

W JAKIM WIEKU NAJLEPIEJ ZROBIĆ ZABIEG PLATYKI POWIEK?

Plastykę powiek górnych lub plastykę powiek dolnych można wykonać bez względu na wiek. Nie ma granicy wiekowej. Opadanie powiek często jest uwarunkowane genetycznie i predyspozycje do wiotczenia skóry powiek górnych, przepuklin tłuszczowych w zakresie powiek dolnych mogą uwidocznić się już około 30. roku życia. Nie ma też górnej granicy wiekowej, pacjenci zdrowi, mogą poddać się plastyce powiek w każdym wieku.

W JAKIM ZNIECZULENIU MOŻNA ZROBIĆ BLEFAROPLASTYKĘ?

Operację plastyczną powiek górnych najczęściej przeprowadzam w znieczuleniu miejscowym, ambulatoryjnie. Zabieg trwa około godzinę, bezpośrednio po zabiegu można wrócić do domu. Należy jednak pamiętać, że po zabiegu nie wolno prowadzić samochodu, gdyż obrzęk pooperacyjny może ograniczać pole widzenia. Na życzenie pacjenta zabieg plastyki powiek górnych może być też przeprowadzony w znieczuleniu dożylnym (sedacji) w warunkach szpitalnych. Po kilkugodzinnej obserwacji pacjent jest wypisywany do domu.
Plastyka powiek dolnych najczęściej wykonywana jest w znieczuleniu dożylnym (sedacji) lub ogólnym. Samo usunięcie nadmiaru skóry powiek można przeprowadzić w znieczuleniu miejscowym, natomiast preparowanie worków przepuklinowych powiek to bardziej skomplikowana procedura i dla bezpieczeństwa pacjenta wskazane jest aby odbyła się w pełnym komforcie. Po takim znieczuleniu wymagana jest kilkugodzinna obserwacja na sali pooperacyjnej i można wrócić do domu. Gdy jednocześnie wykonuję zabieg plastyki powiek górnych i dolnych, pacjent jest znieczulony ogólnie i opuszcza szpital dopiero na drugi dzień.

JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO PLASTYKI POWIEK?

Każdy zabieg wymaga starannego przygotowania. Zawsze zaczynamy od konsultacji okulistycznej i badania oczu. Nie jest wymagana kwalifikacja okulisty do operacji, natomiast konieczne jest zbadanie oczu przez specjalistę i wykluczenie ewentualnych przeciwwskazań do operacji powiek. Przed zabiegiem wymagane są również badania laboratoryjne, które w zależności od stanu zdrowia pacjenta zlecam na wizycie przedoperacyjnej. Minimum, które konieczne jest do zabiegu w znieczuleniu miejscowym to: morfologia, układ krzepnięcia i badania wirusologiczne (w kierunku infekcji HIV, HCV i HBS). Pozostałe badania zalecam, w zależności od chorób współistniejących u konkretnego pacjenta.

JAK PRZEBIEGA GOJENIE I ILE TRWA REKONWALESCENCJA PO BLEFAROPLASTYCE?

Pierwsze dni po zabiegu są najtrudniejsze, bo zwykle w drugiej/trzeciej dobie obrzęk narasta; często, w związku z grawitacją schodzi na dolne powieki i policzki. Okres gojenia po plastyce powiek górnych traw około 2 tygodnie, po plastyce powiek dolnych jest dłuższy i trwa około miesiąc. Rany powierzchowne goją się około 7-10 dni i po tym czasie usuwam szwy. Natomiast obrzęki, siniaki „schodzą” dłużej. Różne są podejścia chirurgów do gojenia. Jedni zakładają na rany plastry, opatrunki (plastry mogą powodować odparzenia, uczulenia); ja zalecam moim pacjentom leczenie ran na „otwarto”. W trakcie gojenie konieczne jest odkażanie skóry, robienie chłodnych okładów, smarowanie ran maścią oczną z antybiotykiem. Okolice powiek należy chronić przed urazem (nie wolno masować twarzy) oraz przed zabrudzeniem. Wszelkie zabiegi fryzjerskie należy wykonać przed blefaroplastyką. Makijaż powiek/rzęs można wykonać dopiero dwa tygodnie po zabiegu. Przez minimum miesiąc po zabiegu wskazane jest spanie na plecach, na wysokiej poduszce. Spanie na boku będzie powodowało narastanie obrzęku po tej stronie, na której się śpi.
Przygotowując się do plastyki powiek należy również wcześniej uwzględnić konieczny po operacji okres rekonwalescencji. Po zabiegu przez minimum 2-4 tygodni nie wolno wykonywać cięższych prac fizycznych, uprawiać sportu, przez około 3-6 miesięcy trzeba unikać wysokich temperatur, chronić blizny przed promieniowaniem UV.
Polecam również wstrzymać się z wykonywaniem makijażu permanentnego powiek lub brwi oraz zabiegów z toksyną botulinową w okolicy oka i czoła przed planowaną blefaroplastyką. Makijaż permanentny po plastyce powiek może ulec zniekształceniu i krezki będą wyglądały nierówno. Natomiast porażenie mięśni czoła lub kurzych łapek toksyną botulinową przed zabiegiem może całkowicie uniemożliwić wykonanie zabiegu. Po botulinie trudno wyznaczyć prawidłowe linie cięć, gdyż porażone mięśnie czoła powodują czasem opadnięcie brwi i nasilają opadanie powiek, natomiast botulina na kurze łapki unosi powiekę górną. Zrobienie operacji przy nienaturalnych warunkach anatomicznych spowoduje, ze gdy działanie toksyny botulinowej ustąpi, zmieni się wygląd twarzy, może doprowadzić do asymetrycznego ułożenia powiek.

JAK PIELĘGNOWAĆ BLIZNY PO BLEFAROPLASTYCE?

Gdy rany się zagoją (czyli około 2 tygodnie po zabiegu)i szwy są już usunięte wskazane jest odpowiednie zadbanie o blizny. Blizny po plastyce powiek górnych chowają się w załamku powieki (część blizny zawsze wychodzi kilka milimetrów poza kącik boczny oka i biegnie w naturalnych fałdach „kurzych łapkach”); blizny po plastyce powiek górnych powinny być położone tuż pod brzegiem rzęs dolnych, dzięki czemu w przyszłości będą praktycznie niewidoczne. Gdy blizna jest różowa i twarda (nazywamy to blizną „młodą”, dojrzewającą) konieczna jest bezwzględna ochrona przed promieniowaniem UV – zalecam noszenie czapki z daszkiem/kapelusza, stosowanie kremu z filtrem F50. Zwykle dojrzewanie, blednięcie blizny trwa kilka miesięcy. Na noc, na suchą skórę powiek, polecam nałożenie na blizny żelu silikonowego. Gdy po nałożeniu żel wyschnie, po kilku minutach, można na skórę nałożyć krem nawilżający na powieki.

JAKIE MOGĄ BYĆ POWIKŁANIA PO PLASTYCE POWIEK?

Każdy zabieg chirurgiczny wiąże się z możliwością wystąpienia powikłań. Aby zminimalizować ryzyko powikłań konieczne jest staranne przygotowanie do zabiegu i restrykcyjne przestrzeganie zaleceń pooperacyjnych. Obrzęk, siniaki i niewielkie niedomykanie powiek w pierwszych dniach po zabiegu nie jest powikłaniem, tylko konsekwencją urazu zabiegowego i ustępuje po czasie dzięki prawidłowej pielęgnacji. Powikłaniem może być zakażenie rany, rozejście się brzegów rany/blizny – te powikłania występują, gdy nie przestrzegamy zasad higieny i pielęgnacji ran oraz gdy rany są rozciągane. Blizn po plastyce powiek nie zaleca się masować. Najbardziej niebezpiecznym powikłaniem, ale stosunkowo bardzo rzadkim, jest utrwalone niedomykanie lub odwinięcie powieki. Konsekwencją takiego powikłania jest wysychanie rogówki. W niektórych przypadkach konieczna może być korekta chirurgiczna.

CZY ZABIEG DAJE EFEKT NA ZAWSZE?

Niestety żadna operacja plastyczne nie gwarantuje, że efekt utrzyma się na wiele lat. Proces starzenie postępuje, przebiega indywidualnie, skóra wiotczeje i zabieg może wymagać powtórzenia po kilku/kilkunastu latach.